Piispoilla on omat virka-asemaa ilmaisevat tunnuksensa. Ne kertovat kirkon jatkuvuudesta ja sen ajattomasta sanomasta.

Ehtoollismessua toimittaessaan piispat käyttävät kasukkaa, mutta muissa virkatehtävissä alttarilla heillä on kullekin piispalle erityisesti valmistettu piispankaapu. Kaavun lisäksi piispa kantaa piispansauvaa, joka hänelle annetaan viran merkiksi piispanvihkimyksen yhteydessä. Sauva kuvaa piispan tehtävää paimenena ja kaitsijana. Piispan asuun kuuluu myös piispanristi ketjuineen. Keskiajalta lähtien piispoilla on ollut käytössä myös hiippa eli mitra. Hiippa otettiin Suomen ev.lut. kirkossa uudelleen käyttöön 1900-luvulla.

 

 

Piispankaapu ja hiippa

Piispankaavun suunnittelun lähtökohtina olivat Tampereen tuomiokirkon tunnelma, arkkitehtuuri ja väritys; kansallisromanttisen ajan metsänvihreä ja punainen. Kaavun materiaalina ovat vihreä villa ja punainen silkki. Kaapuun kuuluu myös neljä eri liturgisten värien mukaista stolaa: valkoinen, vihreä, violetti ja punainen.

Piispankaapuun kuuluu piispanhiippa, jota koristaa ametisti, kuten kaapuakin.

Piispankaapu valmistui vuonna 2004.

Suunnittelu: Tekstiilitaiteilija, professori Päikki Priha, Helsinki

Toteutus: Ateljeepäällikkö Riitta Ojala ja taideompelija Kati Pajunen, Ateljé Solemnis, Tampere

Kirjontatyö: Tekstiilitaiteilija Birgitta Mavromichalis, Helsinki

Jalometalliosat: Koruseppä Seppo Sankila

 

Piispansauva

Tampereen hiippakunnan piispansauvaan on kaiverrettu Jeesuksen sanat: “Minä annan henkeni lampaiden puolesta”. Se viittaa paimenen sauvaan ja muistuttaa tehtävästä olla Jeesuksen mielen mukainen hyvä paimen.

Sauvaan on kaiverrettu kaikkien Tampereen piispojen nimet ja virkavuodet, alkaen Jaakko Gummeruksesta – joka tosin ei sitä ehtinyt kantaa, sillä sauva on toisen kaiverruksen mukaan otettu käyttöön vuosi hänen kuolemansa jälkeen, “Pyhäinpäivänä 1934”.

 

Piispanristi

Tampereen hiippakunnan piispanristi on Ruotsin kuninkaan Kustaa IV Adolfin lahja vuodelta 1805. Kuningas antoi tuolloin kaikille Ruotsin valtakunnan piispoille samanlaisen ristin, ja Suomeen niitä tuli tuolloisiin kahteen hiippakuntaa, Turkuun ja Porvooseen.

Myöhemmin perustettujen hiippakuntien piispanristit ovat kopioita alkuperäisistä.

Tampereen piispalla on Porvoon hiippakuntaan annettu risti, ja sitä on nyt vuorollaan kantanut 16 piispaa. Siitä on tullut jatkuvuuden ja yhteenkuuluvuuden symboli.

Kun kuningas antoi ristin, hän liitti siihen saatesanat, joiden mukaan ristillä on kaksi tehtävää: ensinnäkin siitä ihmiset tunnistavat piispan, ja toiseksi se muistuttaa piispaa hänen tehtävästään julistaa Jumalan armoa Kristuksessa.

 

 

Arkiasussa piispat käyttävät violettia papinpaitaa.

 

Piispan vaakuna

Tampereen hiippakunnan piispan vaakuna on muodostettu lisäämällä hiippakunnan vaakunakilven yhteyteen piispanhiippa, stola ja piispansauva.